Najczęstsze mity o kursach programowania dla dzieci – obalamy stereotypy!
Kursy programowania dla dzieci stają się coraz bardziej popularne, ale wciąż pojawiają się wokół nich liczne mity, które mogą wzbudzać niepotrzebne obawy. Wiele osób uważa, że programowanie to domena przyszłych programistów, a kursy są zbyt trudne i nudne dla najmłodszych. Pora obalić te stereotypy! W tym artykule pokażemy, dlaczego warto dać dzieciom szansę na naukę kodowania, niezależnie od ich wieku czy przyszłych planów zawodowych.
Mit 1: Kursy programowania dla dzieci są tylko dla przyszłych programistów
Wielu rodziców uważa, że kursy programowania to coś, czym powinni interesować się tylko ci, którzy planują karierę w branży IT. To jednak błędne podejście. Programowanie rozwija umiejętności, które przydadzą się w każdej dziedzinie – logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów, kreatywność czy pracę zespołową.
Na kursach dzieci uczą się, jak myśleć analitycznie i jak podejść do trudnych zadań. Kursy programowania dla dzieci online to okazja, by rozwijać te kompetencje – które z pewnością będą przydatne w życiu zawodowym, niezależnie od wybranego zawodu.
Programowanie rozwija kompetencje przyszłości
Podczas kursów dzieci rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, coraz ważniejszą w dobie cyfryzacji i rozwoju sztucznej inteligencji, ale też cierpliwości czy kreatywności w podejściu do technologii. Programowanie pomaga też w budowaniu pewności siebie i w nauce pokonywania trudności – to umiejętności nieocenione, zawsze – w każdej branży, ale też po prostu: w dorosłym życiu.
Wszystko to odbywa się w sposób dostosowany do wieku dzieci, dzięki czemu kursy będą dla nich przede wszystkim zabawą – a nie obowiązkiem.
Mit 2: Zajęcia z programowania dla dzieci są odpowiednie tylko dla starszych dzieci
Niektórzy odnoszą wrażenie, że programowanie to zbyt trudne zajęcie dla młodszych dzieci. W rzeczywistości kursy są dopasowane do wieku uczestników i prowadzone w sposób, który bawi i uczy.
Zajęcia z programowania mogą zaczynać się już w wieku ok. 9 lat (Scratch – nawet 7!). Dzieci uczą się podstawowych pojęć, które są im przekazywane przez zabawę i interaktywne wyzwania. Zajęcia z programowania dla dzieci to także wspaniała okazja, by rozwijały zdolności logicznego myślenia i rozwijały umiejętności matematyczne.
Metody nauczania dopasowane do wieku i potrzeb
Na kursach dzieci uczą się w małych, 8-12 osobowych grupach – to zajęcia o indywidualnym podejściu do każdego uczestnika. Prowadzą je doświadczeni trenerzy, o dobrym podejściu do najmłodszych oraz doświadczeniu w programowaniu. Dzięki kameralnym grupom każde dziecko ma szansę na aktywny udział i szybkie rozwijanie swoich umiejętności. Każde dziecko może pracować we własnym tempie. Czuje się swobodnie, zadaje pytania i uczestniczy w dyskusjach.
Mit 3: Kursy programowania dla dzieci są nudne i trudne
Programowanie kojarzy się z nudnym przepisywaniem kodu. W rzeczywistości kursy programowania dla dzieci są dla nich ekscytujące – ponieważ zajęcia obfitują wyzwania, pełne twórczych zadań i interaktywnych gier. Dzieci uczą się, a także rozwijają swoją wyobraźnię. Tu nie ma miejsca na nudę – za to wiele na pasję!
Kursy nie opierają się na teorii, ale na praktyce – uczniowie realizują własne projekty, które widzą na ekranie. Dzięki temu nauka jest po prostu angażująca i inspirująca, a dzieci mają okazję cieszyć się z efektów swojej pracy.
Nauka przez zabawę i praktyczne projekty
Dzieci uczą się z pomocą modułu Turtle. Dzięki autorskim materiałom dydaktycznym i platformie Codeforia kursy są atrakcyjne i skuteczne. Uczniowie mają także stały kontakt z trenerami, np. za pośrednictwem platformy Slack – mogą wygodnie i na bieżąco zadawać pytania czy kontaktować się z innymi uczestnikami zajęć.
Po zakończeniu kursu dzieci otrzymują certyfikat ukończenia zajęć, który dokumentuje zdobyte umiejętności. Dzieci są z tego dumne – mają materialne potwierdzenie swoich osiągnięć i umiejętności – zyskują wtedy jeszcze większą motywację do dalszej nauki.
Elastyczność i wsparcie na każdym etapie
Kursy oferują elastyczność – jeśli dziecko nie może uczestniczyć w zajęciach, ma możliwość ich odrobienia. Stały kontakt z trenerami daje pewność, że dziecko zawsze dostanie pomoc, gdy tego potrzebuje.
Dzieci uczą się też tworzenia własnych funkcji, porządkowania danych, sprawdzania poprawności programów czy badania czasu działania aplikacji. Każdy z tych elementów rozwija nie tylko wiedzę techniczną, ale również zdolności analityczne i twórcze.
Mit 4: To rodzicom zależy bardziej na kursach programowania niż dzieciom
Czasem pojawiają się głosy, że dzieci nie są wystarczająco zainteresowane kursami programowania – nie tak, jak rodzice – że traktują je jako obowiązek, który mają spełnić. Tymczasem dzieci na kursach łączą naukę z pasją, np. do gier komputerowych.
Programowanie w Minecraft to doskonały na to dowód. Dzięki kursom programowania w Minecrafcie dzieci uczą się nie tylko kodować, ale także tworzyć własne światy, rozwiązywać problemy i rozwijać wyobraźnię. Zyskują umiejętności, przebywając w świecie, w którym uwielbiają spędzać swój wolny czas. A odpowiednio zaaranżowana do tego platforma Minecraft: Education Edition, to specjalna wersja gry, pełna narzędzi do nauki, wyposażona równiez w możliwość kontrolowania przez trenerów tego, jak dzieci spędzają czas w grze. Dzieci nie traktują tego jako „trudnej nauki”, a raczej jako ekscytującą przygodę.
Art. Sponsorowany
Źródło grafiki: Unsplash
