Nowoczesne technologie lakiernicze w branży motoryzacyjnej – jak linie lakiernicze wpływają na jakość powłok?

Czasem trudno oprzeć się wrażeniu, że po ulicach poruszają się wyłącznie samochody w kolorze czarnym, szarym (srebrnym) lub białym (tu może być niespodzianka – biel jest najczęściej wybieranym kolorem na świecie). Tymczasem samochody w innych kolorach też poruszają się po naszych drogach, a co więcej od lat 60-tych XX wieku producenci samochodowi każdego roku zmieniają paletę barw danego modelu. Oczywiście to jeden ze stosowanych tricków marketingowych, ale jest on możliwy dzięki rozwojowi m.in. branży lakierniczej.

Dawne lakiery vs. współczesne lakiery

Trudno nam to sobie pewnie wyobrazić, ale pierwsze samochody malowano ręcznie za pomocą pędzla farbą wytworzoną z  m.in. oleju z siemienia lnianego z dodatkiem smoły. Po aplikacji farby samochód sechł na powietrzu, po czym znowu nakładano kolejne warstwy aż do uzyskania satysfakcjonujących wyników (czasem cały proces zajmował 40 dni). Do lat 20-tych do malowania samochodów stosowano farbę głównie w kolorze czarnym. Po wynalezieniu szybciej schnącej farby (nitrocelulozowa), czas aplikacji uległ skróceniu (nakładano 3-4 warstwy) i metoda także (pistolety). Farba jednak słabo przylegała do powierzchni, a poza tym nie była odporna na działanie czynników atmosferycznych. Kiepską sytuację branży lakierniczy nieco zmieniły lakiery półsyntetyczne na bazie żywic alkidowych – charakteryzowały się większą trwałością, czas ich nakładania wynosił ok. 4 godzin. Niestety i one zawodziły – lakier wymagał wygrzewania, a kolor pod wpływem promieniowania ultrafioletowego płowiał w przeciągu zaledwie paru tygodni. Lata 70-te i 80-te należały do farb, które tworzył lakier bazowy i lakier bezbarwny – bardziej trwałych, szybciej schnących, bardziej odporne na wilgotność, UV, uszkodzenia mechaniczne. Lata 90-te przyniosły zmianę w składzie farb – okazało się bowiem, że podczas malowania dochodzi do dużej emisji rozcieńczalników. Dodatkowo obciążeniem dla środowiska były obecne w farbach pigmenty nieorganicznych produkowane na bazie ołowiu i chromu.

Przeczytaj także:  Przewodnik po budowie własnego radioodbiornika: Krok po kroku

W jaki sposób dzisiaj malowane są samochody?

Proces lakierowania wyszedł spod strzechy i trafił do bardzo profesjonalnych wnętrz, w których znajdują się stanowiska przygotowania powierzchni, gdzie elementy poddawane są dokładnemu czyszczeniu, odpylaniu i odtłuszczaniu, a następnie zanurzane są w kąpieli wodnej. Przygotowana w ten sposób karoseria za pomocą linii transportowych przenoszona jest do komory lakierniczej, w której następuje aplikacja farby za pomocą natrysków. Po polakierowaniu elementy samochodu są wygrzewane, by cząsteczki lakieru stworzyły szczelną i jednolitą powłokę. Lakierowanie w linii ma wiele zalet – czas wszystkich procesów jest maksymalnie krótki, ryzyko, że jakiekolwiek zanieczyszczenia osiądą na powłoce jest minimalne (części samochodowe nie opuszczają terenu fabryki), a pewność, że jakość naniesionej powłoki jest wysoka (trwała, dobrze przylegająca do powierzchni blachy, szczelna, równomiernie rozłożona bardzo duża.

Art. Sponsorowany

Źródło grafiki: Pixabay

Podobne wpisy